Sziasztok!
Minek nevezzelek kedves Hearthstone? Merült fel bennem a kérdés, mikor a Blizzard gyűjtögetős kártyajátékával kapcsolatos se veled, se nélküled kapcsolatomon kezdtem töprengeni. Jó, ennél több közhelyet ígérem nem sütök el a posztban, de a játékkal kialakult viszonyomra talán ezek volnának a legjobb meghatározások. 2014 márciusában a kiadó (vagy fejlesztő, ízlés kérdése) fejedelem Blizzard piacra dobott egy új játékot, ami nem más mint a címben szereplő csoda volt. Mindenki hatalmas hévvel vetette rá magát, jómagam is amint elérhetővé vált azonnal regisztráltam és telepítettem, hogy aztán pár hét múlva meglepően kevés játék után tegyem félre egy hosszabb időre. Ezalatt a pár hét alatt ugyanis felmerült bennem pár kérdés, amire a tovább után igyekszem választ találni.
A kezdet
Csak nagyon röviden szeretném bemutatni a Blizzard zászlóshajójának számító World of Warcraft világán alapuló játékot. Ez nem más mint tulajdonképpen a Wow-ban a szereplőkről kiadott varázskártyák és az azokból épült paklik harca. Nagyon jó ötlet, hiszen a lore adott és elég tág ahhoz, hogy sok minden beleférjen. Nehéz megmondani, hogy a HS hozta vissza a kártyajátékokat vagy azért adták ki ezt is mert kézenfekvő volt az okostelefonos, tabletes piac irányába való nyitás. Annyi bizonyos, hogy az időzítés tökéletesre sikeredett és nagyon rövid idő alatt hatalmas felhasználói bázist szerzett, amit csak tovább növelt a későbbi okoseszközökkel való kompatibilitásnak köszönhetően. Így ugyanis ugyanazt a lapkészletet használhatjuk otthon, vagy akár utazás közben telefonunkon is.
A játék gyakorlatilag egy multiplayer, amiben a WoW kasztjatival alakíthatunk ki saját paklikat, és ezek segítségével mérhetjük össze tudásunkat ellenfeleinkkel. Minden kaszt harminc életerővel és ugyanennyi lapos paklival kezdi a játékot valamint rendelkezik egy különleges képességgel is. Ezek eltérőek, ahogy az alap lapkészletek is, így mindenki meg fogja találni a kedvére valót. Minden lapot manapontért tudunk megidézni, lényeket és varázslatokat egyaránt. A rendszer nem bonyolult: minden körben eggyel több manakristály áll rendelkezésünkre, így egyre erősebb lapok is elérhetőek lesznek, amikkel leverhetjük ellenfelünk életerejét. Nagyon hasonlít tehát a rendszer a Magic: the gathering gyűjtögetős kártyajátékhoz, annyi a különbség, hogy itt nem kell lerakni a „költőpénzként” használható földeket, hanem minden körben kapunk egy ilyen kristályt, amik elhasználásukat követően a következő körben ismét elérhetőek.
Duel
A játék mehanikája tehát nem bonyolult, ami egy rendkívül pozitív dolog. Szerintem egy ilyen kártyás mókánál ne az alapok legyenek összetettek, hanem a lapokkal kihozható kombinációk, amikre nem is lehet panaszunk. Tulajdonképpen az ismert Wow világ minden lénye, neves hőse, vagy varázslata feltűnik valakinél, valamilyen formában. Ezeket a lapokat két típusra bonthatjuk. Vannak a kasztokhoz kötött specifikusak, melyeket csak az adott hősök tudnak dekkjükbe választani, és vannak a mindenki által elérhető általános lények. Első kártyáinkat a tanuló menüpontokban gép ellen is megkaphatjuk. Gyakorlatilag a tizedik szint elérésével minden alap lapot megnyitunk. Ezen felül van lehetőségünk kártyacsomagokat venni aranyért, vagy igazi pénzért és itt el is érkeztünk a játék szerintem egyik legnagyobb problémájához. Új csomagot száz aranyért vásárolhatunk, ami öt lapot tartalmaz, ezek közül az egyik legalább ritka besorolású. Aranyat a napi küldetésekért, nyerj három meccset Hunterrel, idézz harminc murlockot, stb lehet gyűjteni, vagy sima partyk megnyerésével. Maguk a feladatok nem túl vészesek, valószínűleg mindenki tudja majd teljesíteni őket idővel, és egész szép pénzeket is adhatnak, 30-50 gold az átlagérték attól függően mennyire nehéz megoldani őket. Egy összecsapásban egyébként több feladat is teljesíthető, például a Hunter paklinkkal idézünk murlockot, hogy az előző példánál maradjak. Egyszerre maximum három küldetésünk lehet, így ennyi napi feladatot tudunk egy időben teljesíteni. A sima mérkőzések megnyeréséért nem jár pénz, csak tapasztalat. Illetve három győzelmenként 10 arany lesz a jutalmunk és azt kell, hogy mondjam ez volt az ok, ami miatt két hónap után hosszabb időre parkolópályára került a játék. Csúnyán fogalmazva elveszik a motiváció belőle. Egy ilyen játéknál valahol mindenkinek az új lapok megszerzése egyfajta célként lebeg a szeme előtt, amellett, hogy egyre több győzelemmel a havi ranglista élére jusson. Viszont, ha a napi feladatunkat letudtuk, akkor egész elképesztően nehezen jön a pénz. Egyszerű kiszámolni, hogy 30 győzelmenként tudunk venni öt véletlenszerű lapot. Ha egy mérkőzés csak 10 perc akkor azért jól látszik, hogy igazán durva farmolásról beszélhetünk, nem beszélve ha valaki veszít is pár partyt (mindenki fog ;) ). Értem én, hogy ha nem akarunk ennyit farmolni, akkor ott az igazi pénzért való csomag vásárlás, és ez benne a biznisz a kiadó részéről, de biztos vannak hozzám hasonló kocajátékosok, akik nem akarnak egy játékba ennyi pénzt ölni. Mégpedig pont azért, mert nem P2W a rendszer. Ugyanis igazi pénzért is véletlenszerűen kapunk csomagokat, így nincs rá garancia, hogy akár egy vagyonért is jobb lapokhoz jutunk, mint aki egy fillért sem költ a játékra, ÉS EZ JÓ! Csakhogy a napi küldetés letudása után, nem nagyon van motiváció a program előtt maradni. Persze rá lehet kattanni, egy-egy paklira, amivel szeretünk játszani, de mivel semmilyen interakció nincs ellenfelünkkel (néhány előre meghatározott odaszólást tudunk elnyomni hősünkkel), ami gondolom a folyamatos flame és szájkarate miatt lett így kialakítva, így elég monotonná tud válni a játék.
Hiába a szép és hangulatos körítés, a kellemes dallamok, ha folyamatosan ugyanazt csináljuk, ráadásul nem egyszer fogunk egészen durva paklik ellen játsznai, amik jelentősen megemelhetik még a legnyugodtabb játékosok vérnyomását is. Miért? Hát pont a motiváció, illetve annak hiánya miatt. Játszol még egy partyt, mert szereted ezt a dekket, és akkor összekerülsz egy igaz troll gamerrel, akinek olyan paklija van, hogy simán rommáverhet, de ő minden körben végigvárja a teljes gondolkodási idejét, ezzel a te idődet is rabolva. Persze, fel is adhatom, de az ugye fix vereséget jelent, és hát ellenfelünk is elérte nem túl kedves játékstílusával a célját. Egy-egy ilyen party simán 20 perc hosszúra nyúlhat, amit ha elveszítünk nem kapunk SEMMIT. Ez persze nem igaz, mert hősünk kap valamennyi tapasztalatot, de elhanyagolható mennyiségről beszélünk a győzelmhez képest, ráadásul a hasznossága is kérdéses. Konkrétan bizonyos szintek megnyitása után ugyanis aranykeretes, animált lapokhoz jutunk, amik ugyanazt tudják mint hagyományos változataik, csak ritkábbak és több „gélt” lehet belőle kinyerni, ha szétszedjük őket. Apropó gél. Minden lapból maximum kettő lehet egyszerre a dekkünkben, ha valamiből ennél több van, azt szétszedhetjük. Az így nyert lötyiből pedig van lehetőségünk BÁRMELY lapot legyártani magunknak. Minél ritkább lap készítését tűzzük ki célnak, annál több nyersanyagra lesz szükségünk. A legolcsóbb lapok 40 gélnél kezdődnek, a legritkábbak 1600-ba kerülnek. Utóbbi mennyiség összegyűjtése irgalmatlan sok lap bedarálásába kerül, de a lehetőség így adott akár a legerősebbnek vélt szörnyek megszerzésére is.
Az asztalok
Játékmódból adott a sima duel, ami nem más mint egy véletlenszerű ellenféllel való megküzdést jelenti. Játszhatunk barátságos, vagy rangsorolt meccset. Utóbbi annyiban több, hogy minden hónapban csillagokat gyűjtünk nyert meccseinkkel, míg vereségeink ezen csillagok számát csökkenti. Minél többel rendelkezünk annál jobb rankot érhetünk el, ezzel a hónap végén egyre jobb nyereményeket kaphatunk és mivel a saját szintünknek megfelelő ellenfelekkel sorsol össze a gép a kihívás is ennek függvényében változik. Ha valakit ez motivál természetesen nagyon sokat lehet játszani akár minden hónapban, hogy a legjobbak közé küzdjék fel magukat. Hónap végén aztán részben törlődnek a rangsorok, ami bizonyos mennyiségű csillag elvesztését jelenti, hogy aztán a következő időszakban ismét az élbojba küzdjük magunkat.
Választhatunk amúgy Wild és Standard játékmód közül, amik között mindössze az a különbség, hogy utóbbiban csak egy bizonyos kiegészítőnél újabb lapok használhatóak, így az újabb játékosok nem kerülnek hátrányba azzal, hogy a régi kiegészítők lapjai már nem megvásárolhatóak. Előbbi verzióban minden valaha megjelent lap részt vehet, így tulajdonképpen ez nevezhető a legteljesebb formátumnak.
A sima párharcokon kívül hetente megnyíilik a Tavern Brawl lehetőség, ahol minden alkalommal más speciális szabályok szerint vívhatunk meg. Van, hogy a gép ad paklit, vagy csak három lapot választhatunk dekkünkbe, amiket felszoroz a rendszer 30 lapos csomaggá és ezzel kell bizonyítanunk. De lehetnek egészen extrém szabályváltozások is. Általában az itt elért első győzelemért egy csomag lapot nyerhetünk, szóval ezzel is növelhetjük állományunkat, és sokszor vannak vicces koncepciók, de egészen biztos, hogy ezek nincsenek túltesztelve. Jó példa erre pont az előbb említett három lap, amiből 10-10 kerül a dekkbe. Gyakorlatilag csak druida játékos volt, mert olyan kombinációt lehetett kirakni ami 99%-os biztonsággal győzelmet hozott. Nem mondom, hogy ez a gyakoribb, de volt már ilyenre is példa ;)
Van lehetőség még bizonyos „kampányokat” is végigjátszani. Ezek gépi ellenfelek ellen történnek, és speciális lapokat nyerhetünk a kalandok teljesítéséért. Egy-egy ilyen történet megnyitása valódi pénzért vagy 700 aranyért érhető el, cserébe elég sok lapot szerezhetünk meg, nem túl nehéz módon. Véleményem szerint érdemes mindet megcsinálni, mert olyan lapokkal gazdagodhatunk amik sok paklit erősebbé tehetnek, ráadásul fixen tudjuk, hogy mit kapunk a valódi, vagy virtuális pénzünkért.
Az utolsó és talán legérdekesebb lehetőség pedig az Aréna. Ide bárki regisztrálhat 150 aranyért, vagy pár euróért (illetve van legendary változat is 1500 Goldért és sokkal nagyobb díjakért). A koncepció érdekessége, hogy nem saját lapkészletünk áll rendelkezésünkre, hanem a rendszer által sorsolt három lap közül kell mindig egyet paklinkba választani, miután hősünket is hasonló módon kiválasztottuk. Tehát belépünk és a gép felajánl három karaktert, melyből egyet kiválasztva bekerülünk az arénába. utána a már említett választási technikával harminc lapos paklit építünk, és az így összetákolt dekkel kell szembeszállnunk hasonlóan összerakott paklikkal szemben. Itt azonban csak három vereségig küzdhetünk és attól függően, mennyi győzelmet szedtünk össze ezen szám elérése előtt jutalomban részesülünk. A 0 győzelemmel kiesett emberek is kapnak egy paklit, meg még valami apróságot (10 arany, kis gél), így a befektetett pénzünk nem vész el akkor sem, ha nem sikerült jó paklit építeni. Az aréna csúcsa viszont egészen durva jutalmakat adhat Legendary lapokkal, sok csomaggal, vagy még több arannyal. Ehhez nincs is más dolgunk mint 12 győzelmet összeszedni úgy, hogy nem kapunk ki háromszor. Azért ez nem lesz egyszerű ;)
Sokan úgy vélik ez a játék csúcsa, hiszen a felajánlott lapokból kell kihozni a legjobbat. Ez részben igaz is, de a válaszható lapok véletlenszerűen jönnek, így van olyan, hogy ellenfelünk sokkal jobb lehetőségek közül választhatta ki dekkjét ezzel gyakorlatilag indulásnál csökkentve a mi esélyeinket (persze van fordított felállás is). Ez a fajta random egyébként az elérhető lapok számával egyre fontosabbá vált. Nem mindegy ugyanis, hogy van-e lehetőségünk Legendary lapot válogatnunk, és bár minden lap legyőzhető, azért erősebb készlettel könnyebb nyerni is. Néhány rosszabb pakli pedig jelentősen csökkentheti a harcikedvünket, pláne ha ellenfelünk Mr. Boom megidézése után egy Yserát is lerak, mikor nekünk a Chargeos ork a legértékesebb lapunk... Nem beszélve arról, hogy nem tudjuk a lapok választása közben, hogy később miket ajánl fel a rendszer, így a koncepciók kiépítése is komoly nehézségekbe ütközhet (ezt nevezhetjük a játékmód igazi pikantériájának és a pakliépítés csúcsának). Divine shieldes palát kezdek rakni, de aztán az első kettő után át kell állni secretre. Vagy inkább a buff lapok lesznek jók? Tehát a véletlenszerűség ebben a játékverzióban a legnagyobb, így könnyen okozhat ragequitet egy-egy pakli elleni összecsapás (nem titok, hogy a fent említett Mr. Boomos, Yserás eset megtörtént, nekem pedig muszáj volt egy kicsit felkelnem a gép elől, mert így gyakorlatilag nincs esélyed, ezzel a tudattal pedig nehéz nekiülni a következő partynak).
Do not login!
Akkor miért lépek be mégis megoldani a napi küldetéseket? Pont ez a kérdés foglalkoztat engem is. Ezért nem tudom, hogy is állok ezzel a játékkal, mert minden hibája ellenére időről-időre visszaülök elé. Teljesítem a feladatokat, veszegetek új csomagokat (szigorúan goldért). Ha elég türelmesnek érzem magam belépek az arénába és élvezem ha nyerek. Teszem ezt azért mert a lapok nagyon hangulatosak. A grafika és a zenei világ is magábaszippant, ahogy a kiélezett partyk és nagy győzelmek/fordítások is magával ragadnak. Ha viszont nem motivál a magasabb rank elérése, akkor lehet te is olyan helyzetben találod magad mint én. Szereted a játékot, játszol is vele akár napról napra, de nem töltesz benne fél óránál többet, ha pedig nem jön össze pár meccs alatt, akkor hagyod aznapra. Lehet, hogy ez a jó hozzáállás, vannak hardcore rajongók, versenyeken indulók, és vannak olyan játékosok, akiket nem ragad ilyen mélységben magával a játék.
Tipp?
Szerintem mindenképpen érdemes tenni vele egy próbát. A játék teljesen ingyenes, és egyetlen fillér ráköltése nélkül is teljes élményt nyújt, de arra fel kell készülni, hogy a komolyabb mélységeket nem adja ingyen. Ha nem pénztárcánkból áldozunk rá, akkor kénytelenek leszünk időnkből tenni, és ha ezt nem élvezettel csináljuk, akkor jobb ha kilépünk. Hangulata egészen brilliáns, és ha megszeretünk egy paklit, akkor azzal biztos szívesen fogunk játszani (már ha nyerünk is néha, mert ha nem, akkor csak a szórakozás marad, jutalom nélkül), nagyon jó játék, csak ENGEM nem tudott maximálisan magához bilincselni. Azért remélem, hogy minél többetekkel fogok tudni párbajozni egyet. ;)
Hang: 85%
Grafika: 90%
Játékélmény: 80%
Összesen: 80%
Üdv,
Shiron